Het aanbod van studierichtingen in de tweede graad bereidt leerlingen verder voor op hun studiekeuze in de derde graad. Naast een algemeen basispakket krijgen de leerlingen, afhankelijk van hun gekozen studierichting, een aantal specifieke vakken, zodat zij hun studiekeuze in de derde graad verder kunnen verfijnen. Afhankelijk van de richting krijgen leerlingen extra uren talen en Duits, maken zij kennis met vakken zoals filosofie en gedragswetenschappen, algemene economie en bedrijfskunde, extra wetenschappen of Latijn. De richtingen economische wetenschappen, natuurwetenschappen en Latijn bevatten een extra uur gevorderde wiskunde.

De school zet in op competenties rond burgerschap, cultureel bewustzijn en STEM door deze vorm te geven in een apart vak in de basisvorming. Afhankelijk van de studierichting, krijgen de leerlingen in het vierde jaar in het complementair gedeelte extra Duits of wetenschappen zodat zij voldoende voorbereid zijn voor een mogelijke studierichting in de derde graad.

In de tweede graad bieden we de volgende studierichtingen aan.

Deze studierichtingen bereiden de leerlingen voor op hoger onderwijs aan universiteit of hogeschool.

Onze studierichtingen

Latijn

Heb je belangstelling voor taal, geschiedenis, kunst, historische figuren, ideeën, verhalen…? Dan zal de richting Latijn je zeker niet teleurstellen. Je hebt een dosis doorzettingsvermogen nodig want er komt heel wat probleemoplossend denken aan te pas.

In deze studierichting krijgen leerlingen een brede algemene vorming en een pakket gevorderde wiskunde in het specifiek gedeelte. Ze gaan aan de slag met teksten die de volledige periode beslaan waarin in het Latijn werd geschreven en krijgen een diepgaand begrip door aandacht voor de taal en de cultuurhistorische inhoud. Leerlingen focussen tevens op de ervaring van de lectuur, m.a.w. welke gevoelens en gedachten maakt dit bij hen los en hoe gaan ze hierover beargumenteerd in gesprek?

Deze studierichting spreekt leerlingen aan die ruim geïnteresseerd zijn in de taal, cultuur, geschiedenis en samenleving waarbinnen teksten in het Latijn zijn geschreven. Deze leerlingen willen de literatuur in het Latijn van de klassieke oudheid ontdekken en gaan graag op een gestructureerde manier met taal aan de slag.

Natuurwetenschappen

Een grote dosis nieuwsgierigheid, een ruime portie doorzettingsvermogen en een flinke scheut leergierigheid zijn de basisvoorwaarden om te slagen in de richting natuurwetenschappen. Ben je nieuwsgierig naar het waarom van de dingen? Kies dan voor de richting natuurwetenschappen.

In de lessen wetenschappen en wiskunde leer je abstract denken, logisch redeneren, kritisch analyseren, onderzoeken en samenwerken in een team. Theorie wordt steeds gekoppeld aan toepassing en onderzoek.

Natuurwetenschappen is een richting met een brede, algemene vorming. Het specifieke gedeelte zorgt voor verdieping in de wetenschapsvakken en voor sterke wiskundige ontwikkeling. Deze richting stoomt leerlingen klaar voor een wetenschappelijke studierichting in de derde graad.

Leerlingen kiezen deze studierichting vanuit hun interesse in wetenschappen en wiskunde. Ze zijn nieuwsgierig, zoeken naar verklaringen, willen zelf experimenteren en kunnen logisch redeneren. Leren onderzoeken en onderzoekend leren staan hier centraal.

Economische wetenschappen

Economie gaat in essentie over mensen en hun noden. Volgens welke mechanismen worden de noden van mensen en bedrijven ingevuld? Hoe creëren bedrijven waarde? Langs welke wegen leidt dit tot groei, welvaart en welzijn in de samenleving in zijn geheel?

Economische wetenschappen is een studierichting die geschikt is voor leerlingen met een brede algemene interesse en die geboeid zijn door abstract denken binnen economische wetenschappen én wiskunde. Naast een brede algemene basisvorming komen in het specifiek gedeelte algemene economie en bedrijfswetenschappen aan bod. Aan de hand van gevalstudies en analyse van de economische actualiteit worden praktische kennis en inzicht verworven. Dit wordt aangevuld met wiskunde als voorbereiding op een uitgebreid pakket wiskunde in de derde graad.

Moderne talen

De kennis van vreemde talen opent vele deuren. Niet alleen in het beroepsleven is meertaligheid een pluspunt en zelfs een vereiste, ook op persoonlijk vlak draagt talenkennis bij tot de kwaliteit van je leven. Contacten met andere culturen, reizen naar vreemde landen, genieten van literatuur en film: met je kennis van Frans, Engels, en Duits verleg je de grenzen van je mogelijkheden.

Naast een brede algemene vorming, verdiepen leerlingen in deze studierichting hun communicatievaardigheden in het Engels, Frans en Nederlands. Daarenboven krijgen zij een extra vreemde taal, namelijk Duits. Deze studierichting daagt leerlingen ook uit voor verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen: literatuur, taalsystematiek, sociolinguïstiek.

Deze studierichting is ideaal voor leerlingen met een brede talige en culturele interesse. Leerlingen die graag lezen, zin hebben om talen te ontdekken, graag vreemde talen spreken en die nieuwsgierig zijn naar de impact van taal op cultuur en samenleving kiezen voor deze studierichting.

Humane wetenschappen

De studierichting humane wetenschappen is een studierichting gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar mens en samenleving centraal staan. Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen vanuit een psychologisch, pedagogisch, sociologisch, kunstwetenschappelijk en filosofisch kader.

Een leerling humane wetenschappen is geïnteresseerd in het eigen gedrag en dat van anderen, wil nadenken over levensvragen, is nieuwsgierig en gevoelig voor kunst en cultuur, gaat kritisch om met actualiteit en is bereid om de communicatieve vaardigheden aan te scherpen.

De studierichting humane wetenschappen is een studierichting gericht op een brede waaier aan opleidingen in het hoger onderwijs waar mens en samenleving centraal staan. Leerlingen leren daarom theoretische en abstracte leerinhouden verwerken. Zij kunnen de ervaringswereld in een breder perspectief plaatsen vanuit een psychologisch, pedagogisch, sociologisch, kunstwetenschappelijk en filosofisch kader.

Keuze 4e jaar

In de richtingen Economische wetenschappen, Latijn en Natuurwetenschappen moet je voor het vierde jaar een bijkomende keuze maken:
ofwel 2 extra uren wiskunde (zodat je 6 uur wiskunde volgt i.p.v. 4 uur) ofwel 2 uur Duits.

Deze keuze is een soort voorafname op je studierichting van de derde graad. Als je in het 4e jaar Economische wetenschappen kiest met 2 uur uitbreiding wiskunde, ben je optimaal voorbereid voor de richting Economie-Wiskunde in het 5e jaar. Kies je daarentegen voor 2 uur Duits, dan bereid je je voor op de richting Economie – Moderne talen in het 5e jaar. Dezelfde redenering geldt voor de studierichting Latijn: de keuze voor Duits in het 4e jaar, leidt naar Latijn-Moderne talen in het 5e jaar, terwijl extra wiskunde de weg opent naar Latijn-Wetenschappen (en, onder voorwaarde van goedkeuring van programmatie, Latijn-Wiskunde). ook bij Natuurwetenschappen volgen we deze logica. Uitbreiding wiskunde leidt naar de studierichting Wetenschappen-Wiskunde in het 5e jaar, terwijl Duits de leerlingen voorbereidt op Moderne Talen-Wetenschappen.

Aangezien deze keuze voor Duits of uitbreiding wiskunde een integraal deel is van de studiekeuze, mag de klassenraad adviezen formuleren of zelfs clausuleringen uitspreken, zowel op het einde van het 3e als van het 4e jaar. Wij vragen jullie dan ook om deze keuze weloverwogen te maken.

Overstappen tussen de tweede en de derde graad (tussen het 4e en het 5e jaar dus) blijft echter nog altijd
mogelijk, mits de juiste motivatie en het nodige inhaalwerk.